Pruhovaná košile

Jasně, že potřebuju pruhovanou košili. 

Střih používám stejný jako pro flanelovou košili, ale udělala jsem drobné změny. Konkrétně jsem přidala trochu víc místa na hrudníku a rozšířila boční díly o 2 cm u dolního lemu. A taky límeček, ten bude klasický.

Celkem je potřeba docela hodně dílů - dva přední levé, dva přední pravé, tři díly zad, 2 díly horních zad, dva rukávy, čtyři manžety a čtyři díly límečku. Jako límeček se dá udělat i ze dvou dílů, ale... To sem prostě neudělala.

První sem ušila lemy na předních dílech. Takový ty záložky, kam se dávaj knoflíky a díry na knoflíky. Jako další jsem sešila svislé švy na zádových dílech. 


Po pár dnech (protože se mi nechtělo pryč z obýváku) jsem sešila vrchní záda. Jakože se udělá takový sendvič z těch dvou zádových dílů a toho spodního zádovýho dílu a sešije se to tak, aby byl šev schovanej mezi těma horníma zádovejma. Hodně to dává smysl, ale rozhodně to dává větší smysl, když to člověk začne zkoušet a špendlit. Jo a taky sem sešila přední svislé švy. Jakože ze čtyř předních dílů jsou teď dva. Maj bejt dva, protože je to košile a ty maj knoflíky ve předu. Tak.

Další krok byl límeček - ta cípatá část. Jo jako tohle moh bejt rovnou celej límeček, ale já sem se rozhodla, že si to udělám složitější. Ale má to jednu výhodu, tuhle část plánuju vyztužit keprem, co sem našla v krabici se zbytky. Uvidíme, jak to bude vypadat. Možná to nakonec vyztužim něčim jinym, ale chci, aby se to dalo prát, takže normální výztuha moc nepřipadá v úvahu. 

Pak sem si našpendlila ramena a boky. Boky jsou v poho, ještě je teda trochu posunu, ale jinak jsou v poho, co se šití týče. Ramena sou horší, protože teď musim prozkoumat, jak se tohle dělá, když už tam mám ten flap z druhých horních zad, žejo. 


Přišlo na řadu ruční šití. A to jak pro výztuhu límečku, tak pro ramenní švy toho flapu. Dobrý dobrý, tělo vypadá jako vesta a teď je na čase dodělat teda ten límeček. 

Dodělání límečku spočívá v přišití cípatý části k tý stojáčkový. To se udělá takovej sendvič, kde je dole stojáček lícem nahoru, uprostřed cípatá část (ta je otočená lícem nahoru z obou stran, takže má dva líce, že jo) a navrchu stojáček rubem nahoru. Sešije se celý stojáček tak, aby zbyl volný jenom ten šev, co se bude přidělávat ke zbytku košile. Zastřihne se to, otočí a pak se tenhleten šev zahne dovnitř švovými přídavky a přišije na tu košili z vnější strany. To znamená, že pak ručně došijeme tu část, co bude vevnitř. Jakože se dotýkat krku, tak tam. No a právě sme přišili celej límec. 


To znamená, že nám zbejvaj rukávy. Správný košilový rukávy maj ty fajnový manžetový knoflíčky, aby člověk moh protáhnout ruce. Ale já je tam nechci a vymyslela sem si, jak si to udělat jednodušší. Nejdřív se sešijou dvě manžety k sobě na tý kratší straně - to je ta, co je pak jako lem. Pak se nařasí rukáv a přišije se na tu delší část. Pak se připraví řasení ramen. Celý rukáv se sešije v bočním švu a pak se už jen vsadí a nařasí. Vždycky každej krok hned začistim, aby mě to pak neštvalo. A tohle pak už stačí jenom otočit manžetu a ručně přistehovat. 

To znamená, že už zbejvaj jenom tři věci. Spodní lem, který se jenom zastřihne a zapošije. Knoflíky, který si rozmístíme podle svého uvážení - ideálně tak, aby byl jeden přímo v nejširším místě hrudníku a pak se to nerozevíralo. A knoflíkové dirky, který budu taky dělat ručně, protože mi to na tomhle stroji moc nejde. A to nevim proč, na starym mi to šlo v pohodě. 

No a košilela je hotová. A co to znamená?? Že tu příští třeba už nebudu dělat tak na punk.

Komentáře